Isabel AllaertIsabel Allaert (projectcoördinator Fyxxi): “Confucius zei ooit: wat ik hoor vergeet ik, wat ik zie onthou ik, wat ik doe begrijp ik. Door te maken, gebruik je je kennis om een idee om te zetten in iets tastbaars. Zo leer je al doende de wereld om je heen vorm te geven. Dat is een belangrijke competentie voor kinderen die morgen in de bedrijfswereld terechtkomen.
Maakonderwijs is leren door te maken en gericht op kennis opnemen door te dóen in plaats van door pure kennisoverdracht. Alles wat je creëert dat ervoor nog niet bestond, heb je gemaakt. Dat kan een tekst of een knipsel uit papier zijn, een knikkerbaan van wc-rolletjes of iets met een 3D-printer. Sommige scholen hebben al een eigen makerspace.
Maken is een cruciaal onderdeel van STEM-onderwijs. Maakonderwijs is procesgericht, falen mag. Maakonderwijs stimuleert ook kritisch en probleemoplossend denken, creativiteit, communicatie en samenwerken.”
Je verdiepen in deze onderwijstrend? Neem een kijkje op de 3 onderstaande websites! .
Copyright: klasse.be